Afsnit: 95

Har vi så meget fokus på opgaven, at vi glemmer relationen til barnet?

”Det, vi ser, er, at når lærere og pædagoger er færdiguddannede, så er de så fyldt af deres teori og forståelse for fagets teori, at de må have det ud på en måde, så de viser, at de virkelig mestrer teorien. Og så glemmer de let relationen til børnene”.

Det fortæller den norske lektor i specialpædagogik, Sissel Holten, der er forfatter til flere bøger om arbejdet med relationen i skole og dagtilbud.

”Der er store krav til lærerne i den norske skole. Jeg har også mærket det her i Danmark. Jeg har uddannet folk i Danmark, og jeg ser jo også, hvor mange krav der er til lærerne her. Der er så meget, de skal gennemføre. Og så tænker de, nej, vi har ikke tid til at tænke på relation,” siger Sissel Holten.

Hun ser relationen som en helt afgørende brik i arbejdet med børn og unge, men ofte har netop relationsarbejdet trange kår i skole og dagtilbud. Og programmets faste ekspert Anja Kristine Hvidberg Olsen ser præcis samme tendens, fortæller hun.

”Den enkelte pædagog har fokus på opgaven frem for lige at sikre kontakten. Hvor er børnene, hvad er de rettet mod, og hvordan kan jeg følge deres initiativ?” siger Anja Kristine Hvidberg Olsen.

Lyt med, når Sissel Holten og Anja Kristine Hvidberg Olsen fortæller, hvad relationen betyder, og ikke mindst hvordan man kan få mere fokus på relationen i det daglige arbejde og samvær med børnene.

Sissel Holten er lektor i specialpædagogik og Marta Meo licensed supervisor. Hun har skrevet bøgerne ”Trygg klasseledelse: i dialog med elevene” og ”Fra dialog til relasjon i arbeid med mennesker”. Anja Kristine Hvidberg Olsen indehaver af Relationsformidlerne og partner i Kompetenceuniverset. Hun er cand.pæd. i pædagogisk psykologi og forfatter til flere bøger.

Medvirkende

Sissel Holten og Anja Kristine Hvidberg Olsen

Musik

Johannes Elslo

Grafik

Sille Jensen

Tilrettelæggelse

Niels Svanborg

Lyt til Socialt Indblik

Flere afsnit i serien