
Afsnit: 103
Børn har krav på reel inddragelse i samfundet
”Der er rigtig mange eksempler i dag på det, man kan kalde ’childwashing’. Især når det handler om politikudvikling, hvor der måske er nogle børn, der er blevet hørt, men man har ikke sørget for, at alle de relevante børn, der i virkeligheden burde have været hørt i den konkrete sag, også er blevet hørt.”
Det fortæller Cecilia Decara i ”Pædagogisk Kvarter”, der igen i denne uge handler om børns rettigheder. Cecilia er stifter af den socialøkonomiske virksomhed Børn & Samfund. Hun er også tidligere national chef hos UNICEF Danmark og chefkonsulent og programleder for uddannelse hos Institut for Menneskerettigheder.
Cecilia Decara fortæller, hvordan børn rent faktisk har krav på at blive inddraget ifølge FN’s Børnekonvention. Ikke bare i deres hverdag i dagtilbud og skole. Men også generelt i samfundet. Men her står det sløjt til.
Undersøgelser viser, at kun syv procent af børn og unge oplever, at voksne lytter, når der træffes beslutninger, der vedrører dem i kommunen. Og det er kun fem procent af kommunerne i Danmark, som har en politik eller strategi for børneinddragelse.
Men også i både dagtilbud og skole kan vi blive bedre til at lytte til børn og unge, fortælle podcastens faste vært Anja Kristine Hvidberg Olsen.
”Vi skal ikke bare kigge efter det, vi i forvejen ved, og det, vi egentlig bare skal have bekræftet. Hvis vi kun kigger efter rødt, så ser vi kun det røde. Så vi skal udvide vores horisont. Og der kan netop være gaver i nogle af de børn, vi støder os på, og som trigger os rigtig meget. De er mange gange ambassadører for noget, der er i en børnegruppe, og som skal kigges på. Altså noget, der ikke er helt sundt i børnegruppens dynamik. Så i stedet for at give dem mundkurv på, så lad os gå på opdagelse i, hvad er det faktisk, de prøver at fortælle os med deres adfærd”, siger Anja Kristine Hvidberg Olsen.
Hør, hvordan det står til med inddragelsen af børn og unge. Hvad er egentlig deres rettigheder? Og hvad vinder vi ved reel inddragelse både i det store samfundsperspektiv og i den enkelte skole og dagtilbud?
Anja Kristine Hvidberg Olsen er indehaver af Relationsformidlerne. Hun er cand.pæd. i pædagogisk psykologi og forfatter til flere bøger.
Programmet er udgivet af Socialt Indblik. Få vores nyhedsbrev
Medvirkende
Anja Kristine Hvidberg Olsen og Cecilia Decara
Musik
Johannes Elslo
Grafik
Sille Jensen
Tilrettelæggelse
Niels Svanborg