Afsnit: 86

Der er brug for et perspektivskifte hos lærerne i skolen

”Skolelærere er generelt mere utrænede end pædagoger til at se bag om adfærd og have en refleksiv praksis med kollegerne, hvor man kigger på, hvad man som fagprofessionel kan justere på i sin tilgang til eleverne og i den kontekst, hvor undervisningen foregår.”

Det fortæller fast medvært i ”Pædagogisk kvarter” Anja Kristine Hvidberg Olsen om i denne uges afsnit, der handler om skolen og behovetfor, at også lærerne arbejder med nogle af de samme metoder som pædagogerne.

Anja Kristine Hvidberg Olsen er cand.pæd. i pædagogisk psykolog og fra Relationsformidlerne. Og lige nu er hun aktuel med bogen ”En ny vej til konflikthåndtering i skolen – med Marte Meo og Low Arousal”.

Med bogen vil hun styrke lærernes kompetencer til netop perspektivskiftet.

”Perspektivskiftet handler om, at vi kigger på mennesket som et menneske, der faktisk er motiveret til at samarbejde. Så når vi ser en elev, der ikke nødvendigvis går med os, eller har en eller anden form for adfærd, som vi ikke billiger i en skolekontekst, så skal vi ikke tænke, at den elev vil provokere mig, eller at forældrene nok ikke har sat grænser og rammer derhjemme. Så skal vi indtage perspektivet, at den elev faktisk lige nu viser, at der er noget, der er blevet for svært, så den udadreagerende adfærd kan forstås som en mestringsstrategi,” siger Anja Kristine Hvidberg Olsen, der anerkender, at rammerne i skolen presser lærerne og at det kan gøre perspektivskiftet vanskeligt.

Men hun mener, at lærerne med fordel kan anvende nogle af de samme pædagogiske redskaber som den pædagogiske verden. Blandt andet at bruge video til at filme samspilssekvenser. Det fortæller Anja Kristine Hvidberg Olsen mere om i podcasten, ligesom hun fortæller mere om sin nye bog, og hvordan den kan anvendes i praksis.

Medvirkende

Anja Kristine Hvidberg Olsen

Musik

Johannes Elslo

Grafik

Sille Jensen

Tilrettelæggelse

Niels Svanborg

Lyt til Socialt Indblik

Flere afsnit i serien